Ma koliko se potrošači opirali i trudili da uštede, nepobitno je da ne odolevaju prazničnim kupovinama. U trgovinama svih oblika zna se da je decembar udarni mesec. Tada kupci odvajaju najveći deo svog budžeta ne bi li obradovali svoje najbliže, makar i sitnicama, i pripremili prazničnu trpezu. U Srbiji se planira sve do iza Božića, koji je početkom januara. Ove kupovine se planiraju i po nekoliko meseci unapred, i onda se sa strpljenjem čeka da trgovinski lanci najave velika sniženja i akcije.
E, baš zato što smo naučili kao potrošači dobro da planiramo, trgovci u januaru imaju sporu prodaju. I to se svake godine ponavlja. Pad kupovne moći, još veći pad prometa.
Na sve ovo dodaćemo i porast inflacije a zarade naših potrošača na istom nivou. Nije da se nismo i pre susreli sa tim, ali su ljudi naučili drugačije da kalkulišu, kao i da postavljaju drugačije prioritete.
Kako organizovati prodaju na najbolji način?
Nije samo do toga da su se naši kupci istrošili u predprazničnom periodu, već su dobili veći deo onoga što im treba, pa ne osećaju potrebu da ponovo nešto kupe. Onda prvi sledeći veliki praznik koji imamo, a kojem predstoji velika rasprava šta se u februaru slavi, jeste Dan zaljubljenih ili Sveti Trifun. Koji god praznik da se slavi i veliča, znamo da će se planirati unapred i da će se novac odvajati.
Zato uvek možemo da predložimo proizvode koji će moći da prođu kao poklon, bilo da je u pitanju partner ili domaćin koji slavi Svetog Trifuna.
Veoma je bitno za ovaj period da se dobro pripremimo sa marketinške strane. Ovaj period zatišja valja iskoristiti za kreiranje novih kampanja, kao i inventivnijih načina na koje se može dopreti do potrošača. Ideje idu od predloga za narednu kupovinu i kako uštedeti, pa do toga kako se mogu koristiti dobijeni proizvodi, ako ne i reciklirati.
Planiranje je pola posla
Ukoliko znamo koji je sledeći praznik, vreme je da se započne sa pravljenjem zaliha. Zaista mnogo znači ukoliko robu uskladištimo malo po malo, i verovali ili ne, po nekim nižim cenama, nego dočekati poslednji trenutak i ne moći odgovoriti potražnji.
Isto tako, vodite računa da ponuda koju imate, bude takva da ne dovodi u situaciju da se neko ko je proizvod kupio pre ovog perioda, oseća loše jer je platio više. Cilj je da se potrošač oseti dobro bez obzira na to kada je proizvod kupio jer je to jedini način da se vrati i potroši svoj novac baš kod vas.
Zato vam je bitno da uvek nudite ono što je aktuelno i što prati dešavanja. Popusti i povrati treba da budu zona fleksibilnosti, jer znamo da su ove dve stavke ono što čini našeg kupca zadovoljnim.
Novi proizvod, zašto da ne?
Izazvati pomamu za nečim što je novo ne mora da bude uvek dešavanje u jeku praznika. Spor period može da izazove pažnju kod umova koji su proveli previše vremena zaokupljeni svim tim sitnim detaljima.
To vam je kao kada u moru ljubičaste lavande, naiđete na crvenu bulku. Zato je početak promotivne kampanje za nešto u potpunosti nevezano za praznike i dešavanja oko praznika idealna prilika da privučete nečiju pažnju. Prosto, daćete oduška umu preopterećenom šljokicama, crvenilom i svim ostalim detaljima usko vezanim za praznike.
Konstantna komunikacija sa potrošačima je put do uspeha
U trgovinskim lancima lako se zaboravlja na komunikaciju sa krajnjim kupcem. Mislite da se sve završava sa onim kada potrošač provuče svoju karticu i izađe iz radnje sa onim po šta je došao. Ali i to se može promeniti, ukoliko se u marketinšku strategiju uvede i komunikacija nakon obavljene kupovine.
Postoje različiti načini na koje se može dobiti povratna informacija od potrošača, a na neki način i produbiti poverenje koje sam kupac ima u određeni trgovinski lanac.
Nećemo se samo oslanjati na aplikacije, već i na prodavce koji se nalaze u objektu i koji uvek mogu da daju dobru preporuku. To su preporuke za nešto što bi moglo biti korisno našem potrošaču, a da je vezano, pa čak i nevezano za obavljenu kupovinu. Impulsna kupovina, u mrtvom periodu, može povećati promet. Zato je bitno dobro porazmisliti i na tu temu.
Kombinacija za prevenciju post-prazničnog zasićenja
Znamo da smo u periodu posle praznika svi kolektivno iscrpljeni. Realno, nije nam ni do čega. Ni do novih kupovina, ni do pravljenja novih kampanja.
Da bismo na neki način izbegli ovo pregorevanje, važno je da kreiramo takve kombinacije koje će svima ići na ruku, i nikoga neće opterećivati. Zbog toga je sigurno da ukoliko budemo pažljivo osluškivali, dobro planirali, radili na prodaji i skladištenju verovatnoća da će svi biti zadovoljni korisničkom uslugom biti na zavidnom nivou.
Zbog toga je veoma važno imati dobre partnere i tim koji će moći sve ovo da iznese na pravi način.
Brand Care u svom svom timu ima operativce na terenu, a ima i planere koji vam mogu pomoći da ovaj spori period u godini okrenete u svoju korist. Kao uigrana ekipa znamo kada je najbolje preći u ofanzivu i doneti novine, a kada je dovoljno samo iskreno komunicirati poruku koju imamo za naše potrošače.
Na vama je da odlučite da li želite da vam u 2023. godini prodaja dostigne vrhunac ili pak želite da odmorite nakon burne i žustre praznične sezone. Za koju god opciju se odlučili, imajte na umu da postoji neko ko ne samo da vam može poboljati početak Nove godine, već i kompletnu godinu!