Outsourcing, posebno merchandising outsourcing – dostupniji je više nego ikad. Ono što je nekada bilo dostupno velikim kompanijama, sada je alat za preduzeća svih veličina u bilo kojoj industriji, a svaka od njih ima razne potrebe u skladu sa proizvodima i uslugama koje nude. Pravi tim eksternih saradnika može biti sredstvo koje kompanijama daje konkurentsku prednost neophodnu da se izdvoji u industriji ili mogućnost da uštede novac u kritičnom trenutku. Ali kako stići do tog momenta? Svaki novajlija je svestan potencijala skupih grešaka u procesu angažovanja eksternih saradnika.
Ono za šta oni nemaju vremena, tačnije za šta vi nemate vremena ako planirate strategiju koja uključuje spoljno angažovanje – jeste spoljno partnerstvo i plan koji je sve samo ne besprekoran i uspešan. Da ste imali kapital i sate koje možete potrošiti na višemesečno ili višegodišnje iskustvo učenja, verovatno uopšte ne biste morali da angažujete spoljne saradnike.
Na sreću, postoje primeri iz prakse na kojima možemo učiti i koji mogu sprečiti da vaša strategija spoljnog angažovanja propadne. A ako vam je zaista potreban motivacioni citat da visi u sali za konferencije, moći ćete da koristite klasik Ziga Ziglara: „Neki od nas uče na greškama drugih ljudi, a neki od nas moraju biti drugi ljudi“.
Dakle, na kojim greškama u spoljnom poslovanju možete prvo da zahvalite drugim ljudima?
Greška 1. – Angažovanje najjeftinijih spoljnih partnera
Često spominjemo kako je jedan od benefita angažovanja eksternog tima ušteda novca i ako razmišljate o outsourcingu jer je vaš primarni cilj da ograničite ili uštedite troškove, to vas stavlja u većinu, tačnije u 59% organizacija sa kojima delite isti cilj. Nije teško doneti odluku: „Uštedeću u proseku 65 odsto, bez obzira na to koga odaberem, ali ako odem kod najjeftinijeg provajdera, mogu da uštedim 82 odsto!“ I razumemo – to je primamljiv predlog, dok ga ne stavite pod mikroskop.
Potencijalni partneri koji mogu da obećaju uštede daleko od proseka u industriji: ne smeta im da se bave ljudskim kapitalom i vašim novcem jer to znači da će uvek biti još jedan novajlija kojem će dati obećanje o još većoj uštedi. Možda ne mora da znači, ali najverovatnije kvalitet rada na vašem projektu najverovatnije neće uvek biti na zavidnom nivou.
Međutim, nedovoljno kvalifikovani talenat nije jedina stvar sa kojom treba biti oprezan kada naiđete na partnera koji nudi cenu koja je previše dobra da bi bila istinita. Možda postoje i drugi problemi, kao što su bezbednosni protokoli. Sada kada praktično svi rade od kuće, postoji novi problem sa kojim se treba boriti: da li je provajder učinio dovoljno da osigura da podaci vaše kompanije budu zaštićeni? Da li imaju rukovodstvo koje obučava, oprema i nadgleda zaposlene za rad na daljinu koji štite najvažniju stvar koju ćete uložiti u odnos – vaše poslovanje i informacije za koje ste im verovali da ih čuvaju?
Ako ne, koliko bi vas koštalo da te stvari budu kompromitovane? Koliko bi vas koštalo da popravite eventualnu štetu?
Na kraju krajeva, samim tim što ste se odlučili za outsource uštedećete 50-75 procenata budžeta. Vaša najjeftinija opcija je skoro uvek vaša najskuplja opcija kada uradite kalkulaciju nakon završetka saradnje i potrošite više vremena nego što ste morali na ispravljanje onoga što je pošlo po zlu. Usredsredite svoju pažnju na kompaniju koja ulaže u kvalitetne talente i tako nećete samo uštedeti novac već ćete dobiti partnerstvo koje je usmereno na vaš uspeh koliko i vi.
Greška 2. – Dozvoljavate dobavljačima da vam govore šta vam je potrebno
Zamislite da kupujete automobil. Uradili ste svoje istraživanje, napravili listu ‘neophodnih’ i ‘lepih stvari’ i znate šta tražite. Pošto su vaša deca na fakultetu, želeli biste nešto malo sportsko, ali štedljivo. Ne bi vam smetalo da imate i neke dodatne nadogradnje, ali pošto će vaša deca želeti da pozajme auto tokom raspusta, bezbednost je i dalje ključna. Dakle, uđete u salon, kažete im da ste zainteresovani za sportski hibrid, sa najvišom dostupnom ocenom bezbednosti, po mogućnosti plave boje.
Sada zamislite da prodavac pažljivo sluša, kaže vam da imaju baš auto za vas, a zatim vas vodi pravo do velikog kombija. Dok razgledate kombi, govore vam da ima odličnu bezbednosnu ocenu, a pošto ste spomenuli decu, želećete dodatna sedišta. Što se tiče nadogradnji, sedišta mogu da se ugreju i imate satelitski radio. Praktično ništa u vezi sa ovim vozilom vam ne odgovara, ali prodavac vas uverava da je to pravi izbor. Taj prodavac već neko vreme prodaje automobile, tako da zna šta radi i on ne vidi problem.
Verovatno ne biste kupili ovaj auto. Ipak, kompanije koje su nove kada je u pitanju outsource će ponekad biti uvučeni u istu dinamiku pri izboru partnera. To je velika greška, ali je i razumljiva. Na kraju krajeva, vi ste novi u spoljnom poslovanju. Možda vam je potrebno najmanje deset ljudi sa punim radnim vremenom u vašem spoljnom timu. Možda su zaista potrebne najmanje dve godine da biste videli rezultate koje želite od tog tima. Možda je bolje da koristite isti ERP koji koristi prodavac, iako ste zaista zadovoljni onim koji imate.
Ako odete u pravcu u kojem vam govori nov partner, najverovatnije nećete završiti tamo gde želite. Vi najbolje znate šta vašem poslu treba. Kvalitetan provajder će moći da sasluša te potrebe i stvori rešenje koje vam odgovara. Usput, oni bi trebalo da deluju kao vodič, ili bi mogli da predlože načine za rešavanje drugih problema za koje niste znali da ih možete pojednostaviti ili poboljšati uporedo sa vašim početnim brigama. Ali na kraju, nema potrebe da pokušavate da svoju kompaniju ili svoj projekat postavite na parametrima koje niste sami postavili, da koristite tehnologiju sa kojom niste upoznati ili da se prijavite na nešto što vam ne služi. Postoje provajderi koji će doneti uspešne rezultate sa resursima i ciljevima koje ste vi doneli i samim tim ćete izbeći dodatne troškove ispravljanja eventualnih grešaka.
Greška 3. – Ne pridajete značaj uklapanju u kompaniju i komunikaciji
U zavisnosti od toga koju funkciju želite da outsourcujete onda su velike šanse da vam je najvažnija stvar da pronađete provajdere koji su stručnjaci u svom poslu – ta tehnička veština može nadjačati „svakodnevne stvari“ poput načina na koji ćete međusobno komunicirati, kako će izgledati vaše iskustvo kao klijenta ili kako će se odvijati saradnja
Ne ignorišite te svakodnevne stvari.
Umesto toga, smatrajte da je vaš ugovor o spoljnom poslovanju dugoročan odnos. Kao i svako poslovno partnerstvo, želite da radite sa kompanijom koja deli vašu viziju i osnovne vrednosti. Kao produžetak vašeg brenda, vaš partner bi trebao da bude u stanju da se neprimetno integriše u vašu trenutnu kulturu i bez njihove emocionalne povezanosti, osećaćete se da bijete bitku od prvog dana. Da li ćete razgovarati sa jednom osobom svaki put kada stupite u kontakt sa provajderom ili možete očekivati da ćete biti prosleđeni niz telefonsko stablo svaki put kada imate pitanje? Kako će se meriti uspeh vaše saradnje i šta se dešava ako KPI koje ste postavili ne budu ispunjeni? Koju količinu reči ćete imati kada je u pitanju proces zapošljavanja i kako ćete dobijati novosti o tome šta se dešava sa vašim timom?
Zašto sarađivati sa Brand Care timom?
Brand Care ima dugogodišnje iskustvo u FMCG industriji i ponosimo se time što smo pronašli i obučili više od 50 kolega koji trenutno na terenu funkcionišu kao besprekorni partneri našim klijentima. Rešenje sa Brand Care timom može predstavljati veliku uštedu troškova, a ujedno i povećanje efikasnosti koja omogućava kompanijama da ponovo ulože novac i vreme u unapređenje poslovnih procesa i prodaje.
Ako počinjete da istražujete outsource kao sledeći korak u vašoj kompaniji, naš blog može biti dobra polazna tačka gde možete saznati sve o angažovanju spoljnih partnera ili stupite u kontakt sa nama biće nam drago da podelimo sa vama sve potrebne informacije.