5 veština dobrog merchandisera

5 veština dobrog merchandisera

Jednostavna definicija merchandisinga jeste da je to proces u kom prava roba dolazi do pravih ljudi na pravom mestu u pravo vreme. Ovaj proces takođe obezbeđuje i isporuku prave količine kupcima i osoba koja je odgovorna da se ovo desi je merchandiser. Uopšteno je mišljenje da osobe koje vidite kako ređaju robu i brinu se da proizvodi budu lepo izloženi imaju jednostavan posao i da je ređanje robe jedino što rade. Zato je posao merchandisinga olako okarakterisan kao posao koji mogu raditi studenti, početnici… Što i jeste istina, merchandising je odlična pozicija za usvajanje znanja o FMCG industriji, ali kada se zađe dublje u to kakav je dan merchandisera dolazimo do saznanja da je ovaj posao mnogo kompleksniji od praćenja planograma u prodavnicama.

Šta radi merchandiser?

Neke od tipičnih dužnosti merchandisera su sledeće:

  • Pregled planograma i redovnih i sekundarnih pozicija
  • Popis artikala koji nedostaju i praćenje zaliha u skladištu
  • Čekiranje OOS svih ulistanih proizvoda
  • Pomaganje u organizaciji magacina kako bi se omogućila dostupnost proizvoda
  • Identifikovanje izvodljivih cena na osnovu istraživanja tržišta i potrošača
  • Rad na stvaranju atraktivnih displeja na prodajnim mestima
  • Pripremanje izveštaja za klijente
  • Saopštavanje o problemima kupaca kompaniji i rešavanje problema kupaca

I to su samo neki od koraka kroz koji svaki merchandiser prolazi kada uđe u objekat.

Koji kvaliteti su potrebni da bi bili uspešan merchandiser?

Da biste bili uspešan merchandiser, potrebno je da posedujete nekoliko kvaliteta. Ono što bi trebalo da se ističe jeste prirodan afinitet prema praćenju trendova i istraživanju kako bi se stalno imali novi uvidi u način na koji potrošači kupuju. Ambiciozni merchandiseri moraju posedovati sposobnost da razumeju šta se dopada kupcima.

Ono što isto ističe dobre merchandisere jeste multitasking, ali opet mogućnost da zadržite jasan fokus i pokažete odlične veštine upravljanja vremenom. Kreativni duh, strast prema maloprodaji i snažan osećaj komercijalne svesti takođe će vam pomoći.

Ostali korisni kvaliteti uključuju:

  • Međuljudske veštine – prijateljski, entuzijastičan i otvoren stav će osigurati da dobijete pomoć koja vam je potrebna da završite posao.
  • Organizacione sposobnosti i sposobnost da se dobro radi pod pritiskom – da se nosi sa užurbanim poslom.
  • Analitičke veštine – fokus i talenat za uočavanje trendova.
  • Matematičke sposobnosti – jake matematičke sposobnosti su od suštinskog značaja, posebno za trgovce na malo. Uverite se da ste kompetentni sa Microsoft Excel-om i brzi sa mentalnom aritmetikom, odnosima, procentima, izračunavanjem marže i razmenom valuta.

Koje su to veštine dobrog merchandisera?

Kada smo videli koji su to kvaliteti koje krase dobrog merchandisera, na kojim veštinama bi trebalo poraditi kako bi se donosili uspešni rezultati?

Sposobnost stvaranja pozitivnog prvog utiska

Svi znamo da je prvi utisak najvažniji. I kada pričamo o našoj industriji, onda mislimo na prvi utisak kada kupac ugleda policu. Pozitivan utisak pomaže da se lako donesu rezultati i svaki merchandiser pokušava da ostavi dobar utisak na svoje kupce kako bi se osigurale buduće kupovine. Pored vizuelnog dobrog prvog utiska, merchandiser ima zadatak i da stvori pozitivne veze sa klijentima i zaposlenima u maloprodajnim objektima kako bi svaka poseta nesmetano prolazila.

Komunikacione veštine

Ovo je jedna od najvažnijih veština svih merchandisera. Dobre komunikacijske sposobnosti su neophodne jer većinu vremena se može provesti u kontaktiranju klijenata i kolega. Kada vam svakodnevna poslovna komunikacija ne pada teško, olakšavate sebi i stvarate mnogo lagodniji radni dan.

Brzo donošenje odluka

Kada se bavite ovim poslom, ponekad se od merchandisera može zahtevati donošenje važne odluke i ovo bi trebalo da bude dovoljno brzo da se normalan tok konverzije ne bi prekinuo. FMCG industrija je često nepredvidiva i možete se naći u situacijama koje će od vas zahtevati da budete kreativni i da brzo reagujete i nekad se mora delovati bez mnogo prethodnih priprema. Zato je brzo donošenje odluka veoma važno kako bi se izborili sa neočekivanim situacijama.

Sposobnost rada u timu

Rad merchandisera može zahtevati i rad u timu, a uspeh tima zavisi od saradnje i koordinacije među članovima grupe. Oni koji se lako prilagođavaju grupi dobijaju dodatnu podršku od članova grupe. U timu merchandisera, grupa ljudi radi za određeni cilj, zbog čega treba da imaju sposobnost i nameru da rade u timu. Zapamtite jednu stvar; tim je efikasniji od grupe individualaca.

Poznavanje rada na računaru

Današnji virtuelni mediji su jedan od najlakših načina za međusobnu komunikaciju gde računar drži važan deo. Danas, za bilo koju vrstu evidencije i izveštaja koristimo moderne tehnologije i zato je esencijalni deo svakog merchandisera tablet i računar. Dakle, da biste postali kvalifikovani merchandiser, morate imati osnovno znanje o tome kako da se nosite sa osnovnim operacijama uz pomoć računarske tehnologije.

Ovo su samo neke od veština koje svaki merchandiser trebao imati. Ali i ako mislite da ste negde možda malo „slabiji“, to je samo znak da imate prostora za napredak. U Brand Care timu uvek ima mesta za nove kolege i uvek se radujemo kada uz nas vidimo kako ljudi razvijaju svoje veštine i rastu u svakom smislu.

Ako svoju karijeru vidiš u merchandisingu, pridruži nam se. Čekamo te.

 

About The Author

Experienced Chief Executive Officer with a demonstrated history of working in the FMCG industry. Founded and manages several successfully distribution companies in Serbia and the region. Skilled in Field Marketing, Marketing Management, E-commerce, Sales Operations, and Sales Management.