Koliko puta tokom svoje karijere ste nailazili na mikro menadžere? Menadžere koji žele da su u svakom trenutku upućeni u svaki proces unutar kompanije i samim tim stvaraju pritisak kako na sebe tako i na svoje kolege. I koliko puta se isti taj menadžer pokazao kao manje efikasniji od onih koji umeju da delegiraju radne zadatke i koji su tu kada je potrebna pomoć?
Kada se spomenu spoljni partneri kako reagujete? Da li se pojavi neverica da neko ko nije deo kompanije ne može da proprati vaše procese ili se možda radujete osveženju?
Kako bismo vam približili pojam spoljnih partnera, moramo prvo da razjasnimo same termine. Mnogi mešaju outsource i remote (rad na daljinu).
- Rad na daljinu
Rad na daljinu je kada zaposleni u kompaniji rade na lokaciji odvojenoj od kancelarije kompanije. Obično se odnosi na fiksni radni aranžman, gde osoba stalno radi ili od kuće ili na drugom mestu izvan poslovne kancelarije. Što znači da imate kolege i van radnih prostorija.
- Outsource
Outsourcing sa druge strane uvek uključuje treću stranu. To je proces premeštanja poslovnih funkcija, poput marketinga, ljudskih resursa ili korisničkih usluga, na pojedinca ili kompaniju koja je nezavisni poslovni subjekt.
Suprotno nekim mišljenjima, outsourcing se ne odnosi samo na izvršavanje radnih zadataka, već sve više uključuju složene poslovne procese koji zahtevaju stručne veštine.
Mnoge organizacije priznaju da za postizanje svog sledećeg nivoa rasta moraju gledati out of the box. Ovo je posebno tačno ako žele da se prošire u nove geografske regione ili imaju nove proizvode.
U našoj zemlji postoji mišljenje da outsourcing dolazi sa veoma visokom cenom. Pored toga, gore spomenuti mikro menadžeri misle da neće imati posao pod kontrolom. Ipak, u izuzetno nestabilnom sektoru maloprodaje, gde na potrošačku iskustvo utiču mnogi spoljni faktori koji su van kontrole kompanije, prenošenje određenih funkcija, poput trgovine i terenskog marketinga, mogu doneti brojne koristi.
O benefitima smo već pričali, ali i pored toga postoje brojna pitanja na koje treba dati odgovor kad je u pitanju outsource merchandising. Tačnije, postoje mitovi koji kruže i zbog kojih se mnogi teško odlučuju na partnerstvo sa spoljnim saradnicima.
Mit 1: Outsource merchandiseri su skupi
Jedan od najčešćih mitova je da je angažovanje spoljnih saradnika na terenu skupo. Međutim, mnoge kompanije ne gledaju dalje od troškova koje uključuju indirektne troškove rada, kao što su podrška operacijama na terenu i tehnologija. Ako se izvrši finansijska analiza, kompanije su obično prijatno iznenađene uštedama koje se ostvaruju outsourcingom, posebno za one sa sezonskim proizvodima jer outsourcing nudi skalabilna rešenja koja se mogu prilagoditi potrebama kompanije.
Ne zaboravimo da outsource merchandiseri daju kompaniji pristup širokom spektru marketinških rešenja. Dolaze već sa iskustvom i znanjem u pripremi marketinških planova i njihovoj implementaciji. Osim toga, radiće brže jer već imaju konkurentnu bazu znanja koja bi mogla pomoći prodajnoj snazi da donese bolja rešenja.
Mit 2: Interni timovi su efikasniji
Percepcija da outsource merchandiseri nisu toliko vredni kao domaći tim ne može biti dalje od istine. Dobri partneri imaju obavezu da budu transparentni i daće prioritet odgovornosti i efikasnosti zbog njihove želje da povećaju ROI svojih klijenata.
Interni timovi nekada nemaju dostupne podatke sa terena koji bi značili za dalji razvoj. A sa druge strane uzmimo u obzir i one svakodnevne situacije sa kojima se srećemo. Slobodni dani, bolovanja, godišnji odmor, pored toga što remete planove rada takođe doprinose troškovima interne prodajne snage.

Tu isto imamo i one neiskusne kolege kojima treba vremena da se obuče, tako da možemo reći da interni tim jeste efikasan, ali uvek moramo biti spremni na vanredne situacije koje nam svima život donosi. Outsource merchandiseri se susreću sa istim situacijama u okviru svog tima, ali to klijent neće primetiti tako da će kompanija uvek imati svog predstavnika na terenu.
Mit 3: Outsource merchandiseri neće razumeti moje poslovanje
Baš kao što proizvođač praška za veš zna sve o istraživanju, razvoju i proizvodnji praška za veš, spoljni merchandiseri imaju svoju osnovnu funkciju specijalizovanu za maloprodaju koja može dodati vrednost na više nivoa. Preduzeća bi trebalo da razmotre da li bi imali koristi od usredsređivanja unutrašnjih resursa na stvari poput razvoja proizvoda i prepuste funkciju u maloprodajama terenskoj agenciji koja može da iskoristi svoj tim stručnjaka za povećanje prodaje u prodavnicama. Samim tim dolaze do značajnih uvida za unapređenje ostalih sektora.
Ponovićemo, outsourcing nije samo izvođenje usluga. Reč je o performansama potkrepljenim iskustvom i stručnošću. Outsorsing merchandiseri posluju tako što duboko razumeju svoje usluge i nude ih kompanijama kojima su potrebne.
Mit 4: Samo velike kompanije mogu da priušte outsource merchandisere
To je verovatno jedna od najvećih zabluda u vezi sa spoljnim timovima. Premeštanje internih procesa u timove nezavisnih stručnjaka već je postala uobičajena praksa među preduzećima. Sada male i srednje organizacije prihvataju taj trend. Umesto da gubite vreme i budžet na radnike sa nepunim radnim vremenom ili da se borite sa neiskusnim pripravnicima kako biste obavili posao, ogroman broj malih i srednjih preduzeća zadržava kvalifikovane honorarce i spoljne agencije da isporuče tačno ono što je potrebno, brzo.
Srž outsourcinga je posvećenost svojim uslugama i klijentima, a cilj jeste obavljanje posla u najboljem kvalitetu. Tako da samo razumevanje poslovanja počinje od prvog sastanka i razvoj sa vama ne prestaje dok god idete ka istim ciljevima.

Budući da je maloprodaja trenutno tako izazovan sektor, ključno je da brendovi koriste sve moguće alate za optimizaciju prodaje i (suprotno mnogim mitovima o industriji), spoljni saradnici na terenu su jedan od najefikasnijih dostupnih alata. Pristupom vrhunskoj tehnologiji, bogatim iskustvom i znanjem o FMCG industriji, u dobroj smo poziciji da pomognemo brendovima da postignu vrhunske performanse u maloprodaji.
Mi volimo da smo na terenu – da biste videli kako možemo pomoći vašem poslu ili započeli razgovor o maloprodaji, slobodno nas kontaktirajte putem maila office@brandcaregroup.rs ili pozovite broj +381 11 4011050.