Došao je taj dan kada ćete na svakom koraku osetiti napetost da se kupi željeni proizvod po sniženim cenama. I svi znamo zašto. Crni petak je zvanično stigao! Vidimo da mnogi brendovi još od početka meseca promovišu Black Friday popuste i to označava veliki početak prednovogodišnjih rasprodaja.
Za nas u FMCG industriji, poslednji kvartal kalendarske godine – koji obuhvata period od Crnog petka do Nove godine – generalno je najprofitabilniji za većinu trgovaca, što bitno može da utiče na godišnje rezultate. Ali ne izlaze svi kao pobednici.
Već smo se uverili u praksi da je potražnja velika tokom samog dana rasprodaje. Ali s obzirom da mnogi prodavci ne ispunjavaju očekivanja kupaca u smislu većih sniženja koje vidimo da su plasirane na američkom tržištu, kupci često odbijaju da kupuju proizvode.
To ukazuje na zabrinjavajući trend za trgovce na malo, gde prodaje nema osim ako im se ne ponude značajni popusti. Opasnost je u tome što prodavci podstiču potrošače da obavljaju sezonsku kupovinu tokom perioda sniženja, kanibalizujući sopstvenu prodaju do kraja sezone. U konkurentskom maloprodajnom okruženju gde su marže već pod pritiskom, ovo je loša vest za one koji se nadaju da će ostvariti profit.
Sledeće što može da izazove probleme prodavcima jesu nelojalni kupci.
Lojalni kupci su ono o čemu svaki brend sanja. Ovi kupci će kupovati proizvode brenda tokom cele godine bez obzira da li su sniženi ili ne, jer nisu osetljivi na cenu.
Nasuprot tome, kupci Crnog petka će tražiti najbolju ponudu, tražeći samo ono za šta smatraju da je jeftino. Nema garancije da će se u budućnosti vratiti na proizvode brenda kada popust ne bude dostupan.
U stvari, pomahnitalo okruženje kupovine na godišnjoj rasprodaji možda nije dobar način da se kupci upoznaju sa novim brendom.
Često naiđemo na kupce koji nisu dobili šta su očekivali i već znamo da se loše iskustvo mnogo dalje čuje. Ovo su vrste negativnih interakcija koje brendovi i trgovci na malo ne žele sa novim i postojećim kupcima. Rukovanje povratima je skupo i dugotrajno, što znači da brend pravi dodatne gubitke osim popusta koje je prvobitno ponudio.
Pored toga veoma je teško odrediti tačnu cenu tokom ovakve rasprodaje. Ponudite premali popust i kupci će kupovati na drugom mestu; nudite previsok popust i ne samo da je profit ugrožen, već je veća verovatnoća da će kupci kupovati impulsivno i vratiti robu po višoj stopi.
Događaji kao što je Crni petak mogu da dovedu do izuzetno velikog prometa, kupci imaju ista očekivanja kao i tokom „običnih“ dana tokom kupovine. To znači da ne žele da čekaju u redovima ili da dugo čekaju da se roba isporuči.
Ispunjavanje ovih očekivanja može predstavljati poslovni izazov za trgovce. Mnogi zapošljavaju novo osoblje na početku praznične šoping sezone, tako da će ovi radnici biti prilično novi u poslu kada dođe do rasprodaja. Sa druge strane, neka istraživanja su pokazala da Crni petak ne čini mnogo za povećanje ukupnog iznosa prodaje, već ih samo gomila u kraćem vremenskom periodu, što vrši pritisak na sisteme ispunjenja.
Zašto se ovo dešava?
Iako beležimo poslednji kvartal godine kao najbitniji za prodaju, ovo se dešava jer kupci su od prošle godine pod velikim pritiskom rasta cena. Posle cele godine pažljivog nadgledanja troškova, mnogi traže vrednost upravo za Crni Petak kada se nadaju da će pronaći ono što im je potrebno.
Dok se sa druge strane trgovci suočavaju sa problemima u lancu snabdevanja. Nedostaci radne snage, nedostatak vozača kamiona, dugo vreme isporuke i povećana potražnja potrošača uzrokuju mnoge zastoje u lancu snabdevanja. Pored problema u lancu snabdevanja, inflacija naglo raste, kompanije imaju poteškoća da pronađu i zadrže zaposlene, a ublažavanje ograničenja COVID-19 čini ovu sezonu praznične kupovine drugačijom od bilo koje druge.
Produženje sezone praznične kupovine može pomoći da se olakšaju trenutni problemi u lancu snabdevanja. Međutim, ako potrošači stvore veliku gužvu na Crni petak, kao što su to učinili tokom početka pandemije, mnogi proizvodi će biti rasprodati i neće moći da budu popunjeni na vreme za praznike. Zato su mnogi prodavci na malo već mesecima unapred spremni na ovakve scenarije.
Svakako, ono što je evidentno je da se svake godine prodavci moraju prilagođavati prilikama i kupcima. Kako bi se prilagodile trendovima kupovine nakon pandemije, prodavnice će nastaviti da se fokusiraju na olakšavanje stvari potrošačima, dok istovremeno povećavaju prodaju. Neke od ovih promena uključuju ponudu ponuda već u oktobru i nastavak do novembra. Osim toga, ono što je već uveliko prisutno jeste online kupovina i mnoge specijalne ponude koje su nekada bile samo u prodavnicama sada su onlajn. Sa ovim promenama, potrošači mogu udobno i bezbedno da iskoriste pogodnosti, a prodavci laganije da rukovode distribucijom od proizvodnje do kupca.
Međutim i pored svih izazova, potrošačima su ponuđene mnoge opcija za kupovinu tokom sezone Crnog petka 2022. Sa onlajn kupovinom, ranijom i dužom prodajom i novim mogućnostima, više ljudi će moći da nađe odlične popuste i da uživaju u iskustvu kupovine. A mi kao merchandiseri bićemo na terenu i upotpunjavati svaki segment u prodavnicama kako bismo na kraju shopping groznice svi izašli kao pobednici.