Da li vam je potrebna revizija maloprodaje?
Povećani dohodci, povećanje svesti o tome šta nam je sve dostupno, kao i promena načina života doprineli su tome da tržište maloprodaje poslednjih godina značajno poraste, a samim tim i svaki segment koji je povezan sa samom prodajom.
Tako, da bi dobavljači ostali konkurenti na tržištu neohodno je da osmisle i primene snažnu strategiju pozicioniranja unutar maloprodaja i sprovođenjem revizije merchandiseri prikupljaju ključne podatke sa terena koji mogu značajno uticati na rezultate kompanije i njenih proizvoda.
Ovo možemo da uporedimo sa vašim vozilom. Mehaničar koristi softver za identifikovanje operativnih problema na sistemu vašeg vozila i uz to pruža i ciljane ispravke za date probleme. Revizije maloprodajnih radnji prate isti proces, ali naravno uz drugačije dijagnostičke alate i merne kriterijume.
Šta je revizija maloprodaje?
Revizija maloprodaje je istraživanje odabranih maloprodajnih objekata u svrhu prikupljanja podataka o stanju vašeg proizvoda na policama.
Informacije koje se pri tom skupljaju su :
- Usklađenost sa planogramom (lokacija police, broj prisutnih SKU-ova, nedostajuće / netačne oznake na policama)
- Usklađenost sa vašom strategijom određivanja cena
- Nivoi zaliha (inventar na vašim policama i u magacinima)
- Obim prodaje
- Oštećeni proizvodi
- Rezime šta rade vaši konkurenti
Iako revizije u maloprodajama mogu doneti dragocene uvide, takođe se može ispostaviti da ste izgubili vreme, ako niste pravilno strukturirali proces i analizirali podatke. Zato je bitno da odmah odredite vrstu revizije koja je u skladu sa vašim potrebama.
Možete se fokusirati na kupce kako bi se stekao osećaj o tome kakav odnos imaju prema vašem proizvodu, a kakav sa konkurentskim. Može se izvršiti i revizija proizvoda gde se prikupljaju svi podaci o zalihama, efikasnosti cene, način na koji se proizvodi prikazuj i promovišu…
U zavisnosti od vrste revizije koju sprovodite i vaših ciljeva, možete izvršiti brzu proveru na licu mesta jednom mesečno ili temeljniju reviziju jednom u tromesečju. Zapamtite, da se uvek radi u skladu sa mogućnostima i da se plan igre postavlja na osnovu vaših poslovnih potreba i vaših resursa.
Zašto je revizija važna?
Protekla godina nam je jasno i glasno rekla da se tržište maloprodaje menja i da moramo ići u korak sa svim promenama i da je iskustvo kupca u prodavnicama postalo važnije nego ikad, a na timovima na terenu je da osiguraju vrhunsko korisničko iskustvo.
Ako imate dovoljno zaliha da biste zadovoljili potrebe kupca, potrebni su ažurni i tačni brojevi o zalihama. Ako nemate dovoljno zaliha u prodavnici i nemate pravilno postavljene i izložene police, to može stvoriti loše iskustvo kupovine, na vama je da obezbedite da kupci prođu kroz najbolje moguće izložbeno iskustvo gde su vaši proizvodi izloženi.
A šta konkretno dobijate obavljanjem revizije prodavnice?
- Utvrđujete i rešavate nedoslednost u prezentaciji, vizuelnoj prodaji robe i usklađenosti brenda
- Pronalazite eventualne probleme na nivou prodavnice, kao što su održavanje i operativni problemi
- Stvarate i primenjujete nove procese i procedure u prodavnici
- Pružate okvire za procenu finansijskih pokazatelja, KPI-a i učinka tima
- Izgrađujete bolje odnose sa svojim najvažnijim dobrom: menadžerima prodavnica i saradnicima
- Negujete pozitivnu konkurenciju između prodavnica u kojima su vaši proizvodi
- Utvrđujete da li postoji potreba za obukom
Kako pravilno uraditi reviziju ?
Ukoliko ste utvrdili da je revizija potrebna, kako možete biti sigurni da ćete pravilno izvršiti sve tačke koje se pred vama nalaze ? Naš Brand Care tim ima već veliko iskustvo sa ovim procesom i delimo sa vama postupak po kom naše kolege sprovode reviziju.
Napravite jasan plan i organizujte tim
Važno je planirati unapred kako bi se revizija prodavnice mogla završiti uz minimalno ometanje kupaca. Optimalno vreme za obavljanje revizija jeste kada imate dovoljno kolega da uspešno završite analizu, a istovremeno prodavci mogu da neometano rade.
Takođe je pogodno vreme i kada je prodavnica zatvorena, ali tu imamo i zadatak organizovanja dodatnih resursa.
Odredite svoje ciljeve
Sastavite listu ciljeva pre nego što započnete reviziju tj. šta se nadate da ćete postići, kao i područja za koja mislite da će zahtevati dodatnu pažnju.
Da li vas zanimaju samo aktivnosti konkurenata? Ili vas zanima prodajni obrt vaših proizvoda? Da li police vašeg brenda izgledaju manje nego idealno? Zapišite tačno ono što pokušavate da uvidite revizijom i svakom cilju dodelite numeričke ili kvalitativne vrednosti kao parametar uspeha. Obavezno odvojite odgovarajuće vreme za analizu svake tačke.
Pravite temeljne beleške o svemu što vidite
Dok prolazite kroz postupak revizije, pravite sveobuhvatne beleške. Naš tim tokom revizije prikuplja podatke koji direktno odgovaraju prethodno definisanim ciljevima i kriterijumima.
Pored toga fotografisanje tokom revizije je odličan način da se tačno prikaže stanje u prodavnici kao i da li se poštuje planogram. Takođe fotografije u kasnijem procesu su veome korisne jer dokumentujući rezultate, možemo upoređivati slike pre i posle implementacije sugerisanih izmena.
Prezentovanje rezultata
Kada se revizija završi, podaci bi trebali da budu u lako čitljivom formatu. Numeričke vrednosti se mogu prikazati grafički, dok beleške mogu biti označene po tezama. Ovako vidimo da li smo izvršili reviziju u skladu sa ciljevima i da li su prethodno dobro definisani. Proverite da li se postignuti rezultati slažu sa vašim unapred određenim KPI-ima.
Merchandising revizija proizvoda
Revizije proizvoda su uobičajene pojave. Čak možemo reći i da smo svi svakodnevno u procesu mini revizija čim uđemo u prodavnicu.
Da li su proizvodi pravilno prikazani? Da li je radnja postupila u skladu sa planogramom? Da li oznaka pokazuje u pravom smeru? Ovo su neka od pitanja na koja bi merchandising revizija odgovorila.
I naš tim revizije proizvoda sprovodi po unapred zadatom rasporedu ili se mogu vezati za sezonsku ponudu proizvoda ili tokom promocija u prodavnicama.
I na kraju najvažnije. Posle svake revizije, sigurno je cilj da se primene sugestije ili promene što je pre moguće, jer ona vam može pomoći da procenite efikasnost vaše celokupne strategije u maloprodajama. Međutim, uvidi stečeni revizijom maloprodaje snažni su samo koliko je kvalitetan sam nadzor.
Kontrolne liste za reviziju su samo jedan izvor podataka koji možete koristiti za beleženje dugoročnog napretka, zato naš Brand Care tim u svakom trenutku ima na umu da unapređuje početno stanje. Tu smo da rezultate revizije usklađujemo dalje sa planogramima, prodajom tokom vremena i raspodelom resursa kako bi se vreme uloženo u procenu isplatio i omogućio agilne odluke ka što boljem poslovanju.